- Een productmanager van reisbureau KimKim vroeg ChatGPT om een reis naar Costa Rica voor haar gezin te plannen.
- “Het was super makkelijk te gebruiken”, vertelt ze tegen Insider. “Op eerste gezicht lijkt een heel goede planning.”
- Maar een reisadviseur zei dat de suggesties van ChatGPT niet geschikt waren voor gezinnen en logistieke fouten bevatte.
- Lees ook: Pakketreizen voor deze 7 zonbestemmingen zijn een derde duurder geworden sinds 2018 – van Kreta en de Algarve tot Gran Canaria
Yenyi Fu, een productmanager bij het Amerikaanse online reisbureau KimKim, vroeg aan AI-bot ChatGPT een tiendaagse reis naar Costa Rica te plannen voor haar gezien. Ze was onder de indruk van het resultaat.
“Voor iemand die de bestemming niet goed kent, ziet dit er best goed uit”, zegt ze tegen Insider.
Fu, die wel vaker reizen plant, kwam erachter dat het antwoord van de chatbot toch niet zo goed was als ze aanvankelijk dacht. Toen ze de planning aan een reisadviseur toonde, ontdekte die een aantal logistieke fouten. Bovendien was de reis niet echt toegespitst op de wensen van een gezin van vier.
De chatbot stelde voor om vijf verschillende locaties verspreid over heel Costa Rica te bezoeken: San José, Parqe Nacional Volcán Arenal, Reserva biológica Bosque Nuboso Monteverde, Parqe Nacional Manuel Antonio en de provincie Guanacaste. Voor elke plek werd een verblijf van twee dagen gesuggereerd.
Hoewel de voorgestelde locaties goed waren, vond reisadviseur Brittany McNamara toch drie problemen met de planning.
"Je kunt een gezin met jonge kinderen niet naar vijf verschillende locaties binnen tien dagen laten reizen", zegt ze. McNamara zou het gezin maximaal drie locaties aanraden.
Daarnaast zou ze mensen niet aanraden om langer dan een dag in de hoofdstad San José door te brengen met jonge kinderen. Zeker niet als ze eigenlijk meer op zoek zijn naar een vakantie in natuurgebieden.
Maar het grootste probleem was dat de reis in de provincie Guanacaste eindigde. Dat is volgens McNamara onhandig, omdat het vanaf daar ver reizen is naar het vliegveld voor de terugreis.
Met dat advies op zak, vroeg Fu ChatGPT om Guanacaste van de planning te verwijderen en een nieuwe planning te genereren. De volgorde van de reis waarmee de chatbot kwam, was volgens McNamara nog steeds onlogisch. Zij zou aanraden om de reis te eindigen bij het Nationaal Park Manuel Antonio, aangezien dat dichter bij het vliegveld ligt. ChatGPT vond het logischer om deze locatie halverwege de reis te bezoeken.
Met de planning op orde, vroeg Fu ChatGPT om hotels te vinden waar ze met haar gezin kon verblijven. De chatbot stelde luxueuze resorts voor die volgens McNamara niet geschikt zijn voor gezinnen of kinderen. Twee van de voorgestelde hotels lieten zelfs geen kinderen toe.
Artificial intelligentie is nog niet zo goed als ervaren reisexperts
De antwoorden van ChatGPT zijn een voorbeeld van de problemen waar AI-chatbots nu nog tegenaan lopen: ze presenteren foutieve of onvolledige informatie alsof het de waarheid is. En daar schuilt volgens Fu in dit geval ook het gevaar in.
Zelf kent ze Costa Rica niet goed en ze had de suggesties van ChatGPT waarschijnlijk zonder nadenken opgevolgd, zonder er bij stil te staan dat de informatie wellicht niet klopte.
Ondanks de verkeerde informatie vond Fu het toch erg leuk om ChatGPT te gebruiken. Het is volgens haar "super eenvoudig" en de verduidelijking van de antwoorden is ook waardevol.
"Het is op het eerste gezicht geweldig, maar als je verder kijkt, merk je dat ChatGPT kennis mist", zegt ze tegenover Insider. "Het is eigenlijk best grappig : de AI-bot kan uit het hele internet kennis putten, maar omdat er geen duidelijke manier is om die informatie te gebruiken, lukt het niet om dit om te zetten naar een bruikbaar vakantie-advies voor een gezin van vier."
"Ik denk niet dat de AI-bot het werk van een ervaren vakantieadviseur kan doen", zegt ze. "De bot biedt geen hulp bij het uitzoeken van de logistiek en juist daar kunnen reisadviseurs waarde toevoegen. Niet alleen het advies, maar ook de uitvoering."
ChatGPT is het ermee eens. Toen we de chatbot vroegen of het beter was om een reisadviseur te een vakantie te laten plannen, was de bot erg nederig.
"Ik heb geen ervaring met reizen, dus ik kan geen adviezen of persoonlijke meningen delen", schreef de chatbot. "Ik kan wel handig zijn voor het verzamelen van informatie en het genereren van ideeën voor een reis. De expertise en ervaring van een reisadviseur kunnen van onschatbare waarde zijn op het moment dat je echt een unieke vakantie wilt plannen."